Alweer bijna een maand in Lyon! - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Lieke Nunen - WaarBenJij.nu Alweer bijna een maand in Lyon! - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Lieke Nunen - WaarBenJij.nu

Alweer bijna een maand in Lyon!

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

19 Februari 2014 | Frankrijk, Lyon

De eerste lessen zijn begonnen in Frankrijk. Na een week vrij gehad te hebben mag dit ondertussen ook wel voort, haha.

Op maandag zijn de eerste lessen begonnen. We begonnen met een vak wat vergelijkbaar is met arbeidsrecht in Nederland, maar dan ook weer op een andere manier. Het valt me wel op dat ze hier alles net even anders doen als we gewend zijn. Maar dit is met alle dingen! We zitten nu eenmaal 4 maanden in Frankrijk! ;)

De lessen zijn voor mij in het Engels goed te volgen. Ook het spreken ervan gaat steeds beter. Ik moet gewoon even het vertrouwen krijgen dat ik het wel kan en niet alleen maar denken dat Engels me niet lukt. Het is wel fijn dat de mensen je helpen bij het verbeteren als je woorden niet weet.

De eerste week hebben we alleen op maandag wat lessen gehad en op woensdag. We hadden dus lekker vroeg weekend. De lessen starten om 8.15u. Na elke 1.5u les is er een kwartier pauze. Ook worden er in de avond lessen gegeven van 17.00 tot 20.15u. Dit is wel een beetje jammer.

Wat gaan we in het lange weekend toch doen vroeg ik mezelf in het begin van de week af. In de late avond op donderdag zijn er spontane plannen ontstaan om een paar dagen naar Geneve te gaan. Waarom ook niet, we hebben een paar dage vrij en ik wil ook wel wat zien. Dit leek me wel leuk. Meteen hebben we de treintickets en een hostel geboekt. Een gemiddelde nacht in het hotel was meer als 100,- dus daar hadden we als studenten geen zin in. Het hostel zit op 200m van het treinstation dus dit leek ons wel een goede optie.

Op zaterdagmorgen zijn we, Zuzana en ik (studiegenootje uit me klas) naar Geneve vertrokken met de trein. Na 2u in de trein zitten waren we er. We hebben deze dag wat door de stad gelopen en zijn naar een horloge museum geweest. Zwitserland is tot slotte een land waar ze hele mooie horloges maken. Dit was leuk om te zien hoe ze een horloge in elkaar zetten en de vroegere collectie vanaf 1800 tot en met 2013 te zien van een goede ontwerper. Op het einde van de middag vonden we het tijd om in te checken in het hostel. Waar we beland waren, dat mag jan-joost weten, maargoed. Na het inchecken opende we onze kamer. Zat er in het midden van de kamer een halfnaakte en vrij stevige vrouw in een badjas die niet dichtkon. We keken elkaar aan, uhmm oké, we gaan weer, we gaan wat eten!

Zo gezegd, zo gedaan. Na een gezellig avondje in Geneve gehad te hebben zijn we weer terug gegaan naar het hostel. De vrouw zat er nog steeds met haar badjas aan op haar bed. Ook rook het niet zo lekker op de kamer. Midden in de nacht ging ze ook nog even bellen, schreeuwen aan de telefoon en snurken. De dag erna waren we dus ook zo weer vertrokken. We hebben toen de overige dingen bekeken in de stad. Geneve is een erg leuke stad, maar het is wel prima voor 2 dagen. Op zondag o het einde van de middag zijn we ook weer met de trein terug gegaan naar Lyon.

Op maandag en dinsdag hebben we twee lange dagen op school gehad. Op beide dagen 4 lesuren financial accounting. Een geweldig vak, nott! De docent gaat zo snel door de stof dat ik er nog niet zoveel van begreep die 2 dagen. Vandaag was het wel beter te volgen en hoop dat ik het snel door heb! Misschien toch maar even thuis er wat tijd aan besteden. Snap ik het dan nog niet gaat het boek mee naar Nederland en heb ik een lieve broer die me hopelijk kan helpen, zoals hij wel vaker bij bedrijfseconomie heeft gedaan, Tnks Bart! ;)

Over twee weken komen ons pap en ome Jan alweer langs. Ik zit hier ondertussen alweer bijna 4 weken en heb het nog steeds erg naar mijn zin!!

Groetjes,
Lieke

  • 19 Februari 2014 - 17:43

    Susan:

    Ha Lieke.,

    Goed om te lezen dat je daar niet alleen zit te lanterfanten haha. Zal inderdaad wel een heel verschil zijm met hier qua school enz.
    Nou hier is het super druk momenteel. Volop bezig met alle voorbereidingen voor de verhuizing. Nog een goei week en dan is het zover. Ook staat de carnaval weer voor de deur die zal jij daar wel missen!! Maar ons mis je toch wel het meest he!.
    Nog even en dan komt er weer wat familie jou kant op. Heel veel succes en plezier daar en we houden contact.

    Gr Susan en een dikke knuffel van Guus en Roos en de gr van je broer

  • 19 Februari 2014 - 18:28

    Marjan:

    Mooi fat je wat kunt zien van de omgeving, leuk! Je hebt wel wat gemist met het presenteren van de pakken ;) maar we houden je op de hoogte via de app!
    Succes weer! x Marjan

  • 19 Februari 2014 - 19:32

    Ria Van Zutphen:

    Nou zo te horen, heb je het wel naar je zin in Lyon. En ondertussen ook nog een uitstapje gemaakt naar Geneve. Mooie stad. Nou doe je best en ik hoop dat je de lessen snel goed kunt volgen in het Engels. Maar ja dat zal wel Engels zijn met een Franse tongval en daar moet je echt even aan wennen. Hier gaat alles prima, ik ben zaterdag nog naar het concert van de Fanfare geweest. Ze hadden het super voor elkaar. Eerst speelde de Fanfare en daarna speelde de drumband met de Fanfare het stuk Intrada. Geweldig wat een genot om die zachte begeleidende klanken te horen van de Fanfare. Ik had Intrada nog nooit gehoord maar het is wel een super muziekstuk. Daarna de onthulling van de pakken van de Boemelaars. Bjorn was er ook weer bij na een weekje in het ziekenhuis bivakeren. Hij was wel wat afgevallen in zijn gezicht maar toch weer duidelijk aanwezig zoals anders. Mooie pakken hoor. Gewaagd...... ik moet er echt nog aan wennen, maar ja dat zal mijn smaak wel zijn die zich toch weer zoetjes aan moet aanpassen aan die nieuwe hippe bonte kleuren. Jullie kunnen er weer een paar jaar mee doen, hoop ik. Leuke t-shirts erbij met een bijpassende riem en de schoenen had iedereen zelf mogen kopen. Er was er zelfs een bij die zijn klompen oranje had geverfd. Leuk idee. Vandaag stond er een leuk stukje op klick-nieuws over de Boemalaars. En och dat zal jij ook wel gelezen hebben, want in deze tijd gaat alles zo snel.
    Nou ik ga sluiten, ik dacht ik schrijf even een briefje aan jou, dan heb jij ook weer even wat te doen (en ik ook!!). Want het thuisfront moet toch zo nu en dan iets van zich laten horen. En dat doe ik dan bij deze met veel plezier. Al heb ik geen spectaculaire dingen gemeld, ik hoop dat je kunt genieten naast je studiet daar in die mooi Franse stad Lyon. Groetjes uit Zijtaart.
    Ria van Zutphen

  • 25 Februari 2014 - 20:21

    POJ:

    Hoi Lieke,

    Het heeft best lang geduurd voordat ik weer reageer. Ik heb gelezen dat jij je goed vermaakt en ook nog naar Geneve bent geweest voor 2 dagen. Fijn om te horen dat je de lessen goed kunt volgen. Dat het in Frankrijk anders gaat dan in Nederland is niet vreemd, wel moeilijk in een bepaalde combinatie. Je zit in Frankrijk en daar doen ze de les anders geven, dat noemen ze met de Franse slag. Maar als het dan ook nog in het Engels moet wordt het niet eenvoudiger. Wel goed dat je meer vertrouwen krijgt en het Engels beter kunt verstaan en kunt spreken. Begin maart zal je wel aan carnaval denken maar we zullen je enkele dagen daarna wel bijpraten hoe het is verlopen. Jij zal al wel iets hebben rondgekeken wat we samen kunnen gaan doen? Ik wacht het wel af want ben dan voor mijn doen ver van huis. Ik heb er zin in om te kijken hoe het gaat en ben blij om te lezen dat het goed gaat. De pakken van de Boemelaars zijn pas zaterdag aan het publiek getoond en die waren zeer mooi. Ik heb gelezen dat het kleurig is en dat er sommige nog even aan moeten wennen. Dit jaar is het voor hun abraham maar dan zal jij later in het jaar er ook weer bij zijn.
    Als wij komen ga je ons dan ook in het Engels te woord staan of zullen we het maar op ons Seiters houden? Voor jullie pap is dat wel gemakkelijker. (Voor mij ook? denk het wel)

    Groetjes, Ome Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 13 Jan. 2014
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 5151

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 31 December 2014

Studie in Frankrijk

Landen bezocht: